חדשות

ועדת סחר פדרלית באנגליה ביקשה בתחילת השנה לחקור את חברת הענק גוגל עבור רכישות שהחברה ביצעה בשנים 2010 ל-2019. הוועדה מבקשת לחקור ביחוד את הרכישה של חברת ווייז הישראלית בסכום של 1.1 מיליארד שקלים בחודש יוני 2013, בחשד להעלמת המתחרים שלה.

הרכישות הרבות שביצעה גוגל בעשרה השנים שבין 2010 לבין 2019 כבר עמדו כנושא לכתבות רבות, אך רובן לא עוררו את חשדן של הרשויות האמריקניות משום שנחשבו לקטנות יחסית. ועדות אנטי-טראסט (anti-trust) הן קבוצות חקירה שבוחנות התנהלות לא הוגנת כלכלית, אך בארצות הברית העלימו עין מגל הרכישות הנרחב של גוגל בעשור הקודם. למרות זאת, רכישה אחת כן מעניינת את ועדת הסחר הפדרלי (FTC) והיא של חברת המפות והנסיעות האינטראקטיביות – ווייז.

ביוני 2013 רכשה גוגל את ווייז עבור סכום של מיליארד ומאה מיליון דולרים. גוגל כבר הציעה בשנה זו את שירות המפות שלה, Google Maps, שנכללו בו שירותי הכוונה ודרך דומים לאלו שמציעה החברה הישראלית. אך ווייז הציעה שירות בעל אופי שונה, שבו נוסעים שיתפו למעשה אחד את השני בתנאי הדרך על ידי השימוש שלהם באפליקציה. הם יכלול להתריע על בעיות בכביש ועל עיכובים בתנועה, כמו גם על מלכודות מהירות ועוד דברים שהשירות של גוגל לא כלל. ווייז נחשבה ועדיין נחשבת בידי רבים לשילוב של אפליקציית ניווט ורשת חברתית של כל משתמשיה.

גוגל רכשה את ווייזה רגע לפני שזו עמדה לחתום על עיסקה עם חברה אחרת

לפני שגוגל רכשה את ווייז, נודע שהחברה הישראלית ניהלה מגעים עם חברה נוספת. ווייז הייתה מנועה בהגבלות רבות מלהיכנס לשוק האמריקני, וזאת עקב חוק אמריקני שמחייב על חברות שמבצעות מיזוג להודיע על כך למשרד המשפטים האמריקני. במסגרת חוק זה, המיזוג אינו יכול להיחתם עד שחולפת תקופה של 30 יום שבה רשויות החוק מעיינות בפרטי העסקה.

יתכן והעניין המחודש ברכישה של ווייז מגיע מצד רבים שטוענים כי גוגל מנצלת את האלגוריתמים של וייז כדי לשפר את מערך הפצת הפרסומות שלה. רבים רואים בנטייה של גוגל לאסוף את הנתונים של גולשיהם כמשהו שרכישת ווייז באה לקדם. חברי ועדת האנטי-טראסט טוענים שגוגל עשויה בהחלט להשתמש במידע על מיקום הגולשים שלה, שנאסף דרך ווייז, כדי להציע להם פרסומות מבוססות מקום ובכך להגדיל את היקף המכירות שלה מפרסומות. למרות החשדות, לא ברור איזו אכיפה או ענישה תוטל על גוגל.